Korres Make up op natuurlijke basis

Make up lijn voor de zeer gevoelige huid.

Korres is een prachtige make up lijn op basis van natuurlijk producten.

Kom Korres ontdekken in onze apotheek!

  • Hoe verzorg je beschadigd haar zonder het te knippen?

    Beschadigd haar herstellen lijkt op het eerste zicht een mission impossible. In de meeste gevallen rennen we vliegensvlug naar de kapper om weer gezonde, mooie lokken te hebben. Maar dit is niet altijd nodig, je kan ook zelf het heft in handen nemen en je haar verzorgen. Helaas is het resultaat niet meteen zichtbaar en vraagt dit proces enige tijd. Met deze trucjes herstel je jouw beschadigd haar en tover je deze om in een gezonde bos lokken. 

    Waarom raakt ons haar beschadigd?

    Beschadigd haar a.k.a. droog haar breekt snel af, ziet er dof uit en is moeilijk in model te brengen. De oorzaken van deze droge hoofdhuid zijn divers:

    • droge aircolucht
    • weersveranderingen
    • synthetische ingrediënten in haarproducten
    • fel zonlicht
    • je haar te vaak wassen
    • je haar te vaak kleuren
    • te veel hitte gebruiken op je haar (haardroger, stijltang, krultang ...)
    • natuurlijke aanleg omdat er te weinig talg aangemaakt wordt
    • ontregeling in vochtgehalte

    Van dof haar naar gezonde lokken

    Met deze tips en tricks krijg je je gezonde haardos weer terug, zonder een bezoekje te brengen aan de kapper.

    Wissel je shampoos regelmatig af

    Niet alleen jij, maar ook je haar kan lui worden. Dit gebeurt door steeds dezelfde shampoo aan te brengen op je lokken. Wanneer je je haar niet meer in model krijgt, is het hoog tijd om je routine aan te passen. Dus wissel regelmatig van merk én samenstelling van shampoo.

    Verminder je wasbeurten

    Extreem beschadigd haar herstellen zal zeker lukken wanneer je je haar enkel wast als het écht nodig is. De meeste mensen kruipen meteen onder de douche als je kruin een beetje vettig wordt, maar deze fout moet je in de toekomst zeker vermijden. Als je je haardos te vaak wast, maakt je huid meer talg aan waardoor het nog sneller vettig wordt. Je haar went namelijk vliegensvlug aan je waspatroon. Kortom, zorg voor afwisseling tussen je wasbeurten.

    Borstel géén nat haar

    Als je haar nat is dan staan je haarschubben open, waardoor je het makkelijk kunt beschadigen als je het gaat borstelen. Nat haar kan meer uitgetrokken worden, het is elastischer, daardoor kan het sneller afbreken. Tip: borstel je haar eerst door, als het zo goed als droog is, met je handen. En daarna pas met een borstel met échte haren. Vermijd borstels met metalen pinnen, want deze zijn ongelooflijk schadelijk.

    Voeg conditioner toe aan je wasroutine

    Met een conditioner zorg je ervoor dat je haarschubben weer sluiten. Je haar voelt weer glad en zacht aan. Koud water kan hetzelfde effect hebben als een conditioner. Je haarschubben komen plat te liggen waardoor ze ook minder snel beschadigen. Bovendien bevat conditioner een heleboel voedende middelen.

  • Waarom oorbescherming zo belangrijk is!

    De tijd dat je naar een concert kon of met zwaar materiaal mocht werken zonder oorbescherming is voorbij. En terecht. Blootstelling aan harde geluiden is zeer schadelijk voor de oren, en dat maakt oorbescherming zo belangrijk. 

    De schadelijke effecten van harde geluiden

  • Daarom beschermt een goede nachtrust je tegen ziektes

    Een goede nachtrust is het begin van een goede gezondheid, want het is ook bevorderlijk voor ons immuunsysteem. Zeker in de winter is dit een goede tip die we niet uit het oog mogen verliezen. Maar hoe is dit mogelijk? Wel, bij slaapgebrek gaan bepaalde genen die een rol spelen in het immuunsysteem anders werken. Meer informatie vind je hieronder. 

    Immuniteit

    Ons immuunsysteem is het verzamelpunt van onze verdedigingsmechanismen. Kortom, het geheel van alle hulpmiddelen waarmee we weerstand bieden aan virussen en bacteriën waarmee we in contact komen. Wanneer we te weinig slapen, gaat ons immuunsysteem dan ook minder goed werken. Zo is aangetoond dat iemand die te weinig slaapt en aan een verkoudheid wordt blootgesteld makkelijker ziek wordt dan iemand die voldoende uren slaapt.

    Verband tussen genen en immuniteit

    Uit een vergelijkend onderzoek naar tweelingen blijkt dat het allemaal om genen draait. Slaaptekort zou namelijk de activiteit van de genen die instaan voor onze immuunrespons verstoren. Er werd ook nog vastgesteld dat belangrijke mechanismen door het slaaptekort worden aangetast, zeker het metabolisme en het hart- en vaatstelsel, maar ook ontstekingen.

    Cruciaal belang

    Wat je gezondheidstoestand ook is, als je elke nacht te weinig slaapt en dus aan chronisch slaapgebrek lijdt, wordt het tijd dat je ingrijpt. Gelukkig zijn er heel wat oplossingen voor slaapproblemen

    • Pas je levensstijl en gewoontes aan: ga op een vast tijdstip slapen en gebruik geen opwekkende middelen voor je onder de lakens kruipt.
    • Gebruik alternatieve hulpmiddelen zoals etherische oliën, voedingssupplementen of zelfs homeopathie.
    • Voor noodgevallen bestaan er ook geneesmiddelen die je kunnen helpen om de slaap te vaten. Opgelet, ga met deze middelen niet te licht om. Deze medicijnen mag je normaal gezien maar gedurende een korte periode gebruiken.

    Als je al een tijdje slecht slaapt en aan chronisch slaapgebrek lijdt, is het belangrijk om advies te vragen aan je huisarts. Je gezondheid staat duidelijk op het spel en misschien heb je enkele hulpmiddeltjes nog niet ontdekt.

  • Hoe overleef je de feestdagen met diabetes?

    Kerst en nieuwjaar zijn weer in zicht en daarbij horen natuurlijk heel wat familiedinertjes. Voor diabetici is het niet altijd een even gemakkelijke periode, want het is keer op keer een uitdaging om je gewicht en je ziekte in de gaten te houden. Geen nood, dankzij onderstaande informatie kan jij zorgeloos feesten dit jaar zonder dat je bloedsuikerspiegel eronder lijdt. 

    Feesten met diabetes

    Diabetes krijg je niet zomaar ineens, de ziekte ontwikkelt zich geleidelijk door de jaren heen. Overgewicht, hypertensie en roken zijn de grootste risicofactoren wat diabetes betreft. Ook de behandeling van deze ziekte duurt lang, net als het dagelijks controleren van je gewicht op de weegschaal. Kortom, je kan als diabeet zorgeloos genieten tijdens de feestdagen. Maar hoe ga je dan te werk? Op de hoogdagen als oudejaar en Kerstmis mag je soepeler zijn en even die calorieën links laten liggen. Maar op voorwaarde dat je de dagen tussen de feesten extra streng bent voor jezelf. Klinkt dit onmogelijk? Met deze tips in je achterhoofd gaat het vast lukken:

    • Drink geen alcohol op je nuchtere maag en probeer met mate te drinken. Kies ook vooraf naar welk glas je voorkeur uitgaat: een aperitiefje of een glas wijn? Als je toch een beetje controle wil houden over die calorieën die je naar binnen speelt, kies dan eerder voor champagne, witte schuimwijn en gewone wijn. Deze zijn minder gezoet dan bijvoorbeeld porto, likeurwijn, fruitcocktails en kir.
    • Bevat het aperitief alcohol? Eet er dan 2 of 3 hapjes bij op basis van brood om het bloedsuikerspiegelverhogend effect van de alcohol te compenseren. Indien deze niet aanwezig zijn, ga dan voor andere hapjes met rauwkost als basis. Beperk oliehoudende vruchten zoals noten of erg zoet gedroogd fruit.
    • Mijd alle sauzen die vooral tijdens de feestdagen overvloedig aanwezig zijn.
    • Tijdens de feestmaaltijden zijn de koolhydraten vooral te vinden in – de vaak ook nog goed beboterde – toasts die gegeven worden bij de zalm, de zalmeitjes of kaviaar en de ganzenlever. En natuurlijk ook in de desserts.
    • Een valkuil tijdens deze vrolijke etentjes is de duur van de maaltijden en het eventuele dansen nadien. Heel fijn allemaal, maar deze dingen kunnen je bloedsuikerspiegel gevaarlijk verlagen.
    • Zeg "nee" tegen chocolade tijdens de maaltijden, maar volmondig "ja" tegen een praline bij de koffie.
    • Probeer je bloedsuikerspiegel voor, tijdens en na de feestjes te controleren. Zo kan je snel ingrijpen indien nodig.
    • Heel belangrijk: Geniet van alles, maar in kleine hoeveelheden en bedien jezelf maar één keer.

    Calorieën versus koolhydraten

    Van alle maaltijden die op het menu staan tijdens de feestdagen zijn de ganzenlever en het stuk ijstaart de grootste caloriebommen, gevolgd door oesters. Maar vergeet ook de gerookte zalm en het glas champagne niet ... Koolhydraten worden anderzijds alleen door de taart op vaste wijze geleverd.

    Wanneer je zelf achter de kookpotten staat ...

    Wanneer je zelf achter het fornuis staat op kerstavond, kan je op save spelen door vooral veel groenten, rauwkost en vers fruit te gebruiken. Varieer deze producten, combineer ze en maak ook leuke kleurencombinaties. Zo kan je lekkere hapjes en caloriearme bijgerechten klaarmaken: wat dacht je van witloof gegarneerd met gekruide geitenkaas, staafjes van rauwkost met hummus, garnalensalade met pompelmoes of minirolletjes van ham en verse kaas? Smakelijk!